Aan alles komt een einde...

Het allerlaatste verslag voordat het grote avontuur er op zit. Morgen gaat onze reis naar huis beginnen. Erg dubbel gevoel heb ik daarbij. Ik heb alles gedaan wat ik wilde doen en kijk er echt naar uit om iedereen weer te zien. Anderzijds vind ik het heel jammer dat alles voorbij is.
Dit gevoel is een beetje hetzelfde wat ik heb wanneer carnaval voorbij (gelukkig is dat nog lang niet voorbij) alleen dan met de wetenschap dat je niet net als carnaval gewoon weer 365 dagen moet wachten tot het zover is, haha!

Wat hebben we afgelopen weken gedaan? Zoveel!
Mijn laatste verslag heb ik in Nieuw Zeeland geschreven, dus daar ga ik weer verder. Na het afscheid nemen van Fleur ben ik naar het vliegveld gegaan om onze Lucy in te leveren, op het vliegveld heb ik overnacht omdat ik geen taxi en overnachting in een hostel wilde betalen voor een paar uur. Het was een hele ervaring om op het vliegveld te overnachten, je mocht niet in slaap vallen maar wel snoozen (weten jullie het verschil?), je mocht niet op de grond slapen, maar er lagen wel overal fatboys op de grond waar je mocht 'snoozen' en je backpack als kussen gebruiken was ook geen probleem. Ik ontmoette al snel een leuk Pools koppel die mijn backpack in de gaten hielde wanneer ik sliep of naar de wc moest. We bleken dezelfde vlucht te hebben en ook beide naar het centrum van Sydney te moeten, dus mocht ik met het Poolse koppel mee rijden naar het centrum. Scheelt me ook weer wat kosten. Ik ben en blijf een backpacker he......

En toen was ik in Sydney! Yes! Het voelde echt als thuis komen, eindelijk naar een plek gaan die je al kent is zo fijn! (Misschien is het dan toch niet zo erg om naar huis te gaan) In Sydney heb ik hetzelfde hostel geboekt als het begin van mijn reis. Daar zag ik Trude weer. Trude heb ik in Cairns leren kennen en daar hebben we besloten om elkaar in Sydney weer te zien. We wilde namelijk samen met een vriendin van Trude, Hinke, een auto huren en via Canberra (hoofdstad van Australie) naar Melbourne reizen om daar te zijn met kerst. Dat ook zo gedaan. Het was een erg leuke roadtrip, we hebben twee nachten overnacht in Wollongong bij Jasper, een vriend van Jeff. Daar hebben we vooral op het strand gelegen en savonds zijn we gaan stappen. Na die twee dagen zijn we naar Canberra gegaan, het was daar toen 41 graden, je kan je voorstellen dat het een beetje te heet was voor sight seeing, maar we hebben ons er door heen geslagen. De dag erna wilde we gelijk door naar Melbourne, 750 km verderop. Het was een lange en erg saaie weg, maar we hebben er een feestje van gemaakt in de auto waardoor het goed te doen was.
En toen was ik in Melbourne! Yes, nog een dag voor kerst en dan komt Jeff eindelijk! Wat was ik zenuwachtig haha! Na afscheid genomen te hebben van de meiden ben ik naar het hotel gegaan waar Jeff en ik de kerstdagen zouden doorbrengen. Wat was dat een luxe zeg! Een kingsize bed, eigen douche mét bad!! Na 3 maanden in hostels en campers geslapen te hebben is dit mega luxe. Ik ben even Melbourne gaan verkennen, maar verder heb ik genoten van de hotel kamer! En toen was het kerst avond: Jeff komt aan op vliegveld Melbourne! Het was zo fijn om elkaar weer te zien! We hebben heerlijke kerst dagen gehad met top weer in Melbourne. Het voelde niet echt als kerst, maar we hebben er het beste van proberen te maken met kerst versieringen op ons hotelkamer en een kerstmuts op ons hoofd. Na kerst zijn we onze camper gaan ophalen, super luxe ding! We wilde rondom Melbourne blijven omdat we met oud op nieuw graag terug wilden zijn in Melbourne. We zijn naar het oosten gereden, Mornington Penisula. We hadden ergens gelezen dat het daar erg mooi was, dat was het zeker, alleen vond volgens mij heel Australië dat, want alle campings stonden vol met caravans van locals. We vonden voor een nacht nog een plekje op een camping en de andere nacht zijn we aan het strand gaan wildkamperen. Omdat we het te druk vonden hebben we besloten om naar Philip Island te rijden en dat was een top keuze. Super eiland, prachtig weer en mooie natuur en stranden. We zijn daar twee nachten gebleven en zijn toen weer terug gereden naar Melbourne om oud op nieuw te vieren. We zijn lekker gaan uiteten op fed square, waar een band en dj optrad tot het 12u was en de vuurwerkshow begon.
1 januari zijn we richting de Great Ocean Road gereden, waar we 2 januari aan zijn begonnen. De eerste nacht hadden we wat moeite om een overnachting plek te vinden dus hebben we wat rond gereden en vonden we een campground in de middle of nowhere. Prachtig plekje, maar er was niemand anders. We zijn de omgeving gaan verkennen door een wandeling te maken, waar we een ranger tegen kwamen. Hij gaf ons de tip om naar een andere, iets meer bekende campground te gaan, waar waarschijnlijk meer mensen zouden zijn. We zijn meteen terug naar onze camper gegaan en richting de ander campground gereden. We reden die campground op en ik zag een groepje mensen staan, was dat nou Fleur die daar tussen stond? Nee, zij is nog in Surfers Paradise! Huh, ze lijkt er toch echt op? Aaaaah het bleek Fleur te zijn! Hoe toevallig was dat!! Fleur en Bennie (ook uit Kessel) waren ook op 2 januari begonnen aan de Great Ocean Road, terwijl we dit niet van elkaar wisten. We hebben ons die avond zo goed vermaakt met zijn vieren en nog een paar locals, dat we hebben besloten om samen verder te reizen. In drie dagen hebben we de Great Ocean Road gereden. De naam zegt het al: een weg langs de kust en als Australiers iets bijzonder vinden zetten ze er gewoon 'great' voor. Na drie dagen langs te kust te rijden zijn we het binnenland in gegaan, naar national park Grampians. De weg erna toe was erg saai en het regende aan een stuk. Maar toen we aankwamen op onze camping waren we de hele reis snel vergeten. Het zonnetje kwam door en we bleken midden tussen al het wildlife te zitten. Binnen een uur hadden we al heel wat kangaroos, emoes, reeen, kackatoos en papagaaien gezien, zonder van onze camping stoel af te komen! We vonden het alle vier zo bijzonder dat besloten om twee nachten te blijven, zodat we de omgeving konden verkennen. Het was trouwens erg koud, het was er nog kouder dan het daar normaal in de winter zou zijn. Hebben wij weer! Maar ach, het had wel iets, lekker dik ingepakt voor ons campertje. Na de Grampians zijn we naar Ballarat gereden en zijn we naar een nagebouwd goudmijndorpje gegaan, waarna onze wegen daarna spreiden. Jeff en ik hadden nog een nacht het campertje en aangezien het gelukkig weer wat warmer was, zijn we lekker gaan zwemmen. De dag erna hebben we de camper ingeleverd en zijn we in Melbourne naar the Queen Victoria Market gegaan en savonds zijn we met Fleur, Bennie en Yvon en Leo (vrienden van Fleur) gaan uiteten.
De dag erna zijn Jeff en ik naar Adelaide gevlogen, daar zijn we met de fiets de stad gaan verkennen, hebben we op het strand gelegen en hebben we een wijntour gedaan door Barrosa Valley. Pap, pas maar op, ook wij hebben nu verstand van wijnen, dus ons maak je niks meer wijs!
14 januari zijn we naar Bangkok gevlogen. Het was even een cultuur shock, maar al snel kwamen we er achter dat iedereen erg behulpzaam en vriendelijk is. Ook al spreken ze niet goed Engels, ze helpen je overal mee met een big smile op hun gezicht. Natuurlijk zijn er ook veel Thaise mensen die uit zijn op het geld van toeristen, maar na wat tips van medereizigers kregen we door hoe we daarmee om moesten gaan. We hebben via een Nederlandse organisatie een fietstocht door Bangkok gedaan. Een geweldige ervaring om door Bangkok te fietsen, door steegjes, marktjes, tempels en rijstvelden. Soms had ik het gevoel dat we gewoon bij mensen in de keuken of huiskamer fietste, overal waren mensen aan het koken, zag je eetkraampjes en hutjes. Zo bizar hoe ze daar leven. Savonds zijn we naar Koh San Road gegaan, dé backpackers straat van Bangkok. Helaas hadden we maar één dag in Bangkok, we hebben nog lang niet alles gezien. We gaan zeker nog een keer terug. Na Bangkok zijn we naar Phuket gevlogen en hebben we een ferry gepakt naar Phi Phi Island. We kwamen aan in het paradijs!! Wauw wat is het mooi hier! We slapen in een houten huisje op palen, 100 meter van de zee, met een prachtig uitzicht over Koh Phi Phi Lee! Kennen jullie de film 'the beach' met Leonardo di Caprio? Nou daar zijn we dus! Het paradijs! De afgelopen dagen bestonden uit chillen op het strand, beachballen, snorkelen, cocktails drinken, Thaise massages onder gaan en lekker eten. Een betere plek om deze reis af te sluiten is er volgens mij niet!

Wat ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt om vier maanden op reis te gaan naar deze drie landen! Het waren top maanden, een reis om nooit meer te vergeten!

Tot vrijdag lieve mensen! :D

Lucy, Fleur and Karla on tour!

In totaal hebben we de afgelopen zes weken 4993km gereden. Op het noorder eiland 2830km en op het zuider eiland 2163km.
Ongeveer drie weken geleden zijn we naar het zuider eiland gevlogen, naar Queenstown. Het noorder eiland was al prachtig, maar het zuider eiland is nog veel mooier. In het vliegtuig viel mijn mond al open van verbazing. Overal hoge bergen met sneeuw op de top, bijna magisch!
Na onze Jucy campervan, genaamd Lucy, opgehaald te hebben voelde we ons weer meteen thuis in 'ons huisje'. We zijn drie dagen in Queenstown geweest, we hebben daar de beroemde Fergburger gegeten, zijn op stap geweest én als letterlijk hoogtepunt, zijn we gaan skydiven. Hoe gaaf was dat!!
Raar maar waar: ik vond het totaal niet eng. De Goliath in Walibi bezorgde me meer kriebels.
Misschien kwam het door de snelheid van de dag. We gingen in de ochtend namelijk informatie vragen over het skydive toen ons werd verteld dat we die dag het beste konden gaan, want de rest van de dagen zou het slecht weer gaan worden. Om 12u hebben we besloten om twee uur later te gaan springen. Aaaah! We zijn meteen gaan lunchen, omkleden en mentaal gaan voorbereiden. Het was al snel 2u. We kregen een safety briefing en werden voorgesteld aan onze instructor. Aangezien ik graag foto's wilde van dit avontuur, sprong er ook een fotograaf met me mee.
Vrij snel daarna zaten we in het vliegtuig en werden we in 15 minuten naar 12000ft (3,7km) gebracht. Om de beurt sprongen er mensen uit het vliegtuig. Ik was als vierde aan de beurt. Toen ik de meid voor me uit het vliegtuig zag springen of eigenlijk schieten, want jeetje wat gaat dat snel, kreeg ik wel even kriebels. Maar binnen een paar seconden zat ik op de rand van het vliegtuig en duwde mijn instructor ons samen het vliegtuig uit. Waaaaah daar gingen we! Het was een vrije val van 45 sec, waarna onze parachute (gelukkig!) open ging. Daarna vlogen we 4 minuten lang als een vogel door de lucht. Wauw!!!! Het is zo onwerkelijk om daar te hangen, met het mooiste uitzicht ooit en de aarde steeds groter te zien worden.
Eenmaal op de grond besefte Fleur en ik pas wat we hebben gedaan: we zijn uit een vliegtuig gesprongen... Stelletje (toch wel stoere) mafkezen dat we zijn!!
Na Queenstown zijn we richting Milford Sound gereden. Na een dag reizen wilde we toch nog even onze benen strekken, dus zochten we een campground waar we ook een kleine wandeling konden maken. Eenmaal eentje gevonden ontmoette we twee Engelse jongens, Matt en Alisdair. En tijdens de wandeling nog drie andere Engelse. Na de wandeling hebben we onze campers naast elkaar gezet en hebben we samen een kampvuur gemaakt. Het werd een erg gezellig avond, het waren de grappigste Engelse die ik tot nu toe heb ontmoet. Fleur en ik lagen non stop dubbel van het lachen.
De dag erna zijn we met Matt en Alisdair een wandeling gaan maken naar een meer. Het was een erg pittige wandeling, maar het was het meer dan waard. We kwamen uit bij Lake Marian, welke omringd was door bergen. Omdat de sneeuw op de top van de bergen aan het smelten was, waren er erg grote watervallen die allemaal uitkwamen in het meer. We hebben daar een uur alleen maar genoten van een prachtig stuk natuur. Hierna zijn we weer terug gewandeld naar onze Lucy, om weer een campground te gaan zoeken. We vonden een campground aan een meer, prachtig mooi!
De dag erna zijn Fleur en ik naar Milford Sound gegaan, waarna we die avond weer met de Engelse jongens hebben afgesproken op dezelfde campground.
Na ons Milford Sound avontuur zijn we richting de westkust gereden. Dit hebben we niet in één dag gehaald, echter was dat geen probleem want we vonden weer een prachtig mooie campground aan een meer. Zo geweldig om op de mooiste plekken te overnachten, midden in de natuur. We hebben veel leuke mensen ontmoet waarmee we savonds gezellig hebben gekletst en daar waar het mocht een kampvuur gemaakt. Dankzij onze Lucy hadden we niet veel meer nodig dan dat! In onze Lucy hebben we een keukentje met gaskoker, wasbak, koelkastje en we hebben zelfs een dvd speler waardoor we af en toe een filmpje kunnen kijken wanneer het een regenachtige dag is.
Aan de westkust zijn we naar Fox Glacier en Franz Jozef Glacier gewandeld. We zijn twee nachten in Hokitika geweest, waar we de lekkerste pizza ooit hebben gegeten bij Fat Pipi pizza. We zijn met een Duitse jongen een wandeling gaan maken bij het meer en naar de Hokitika Gorge gegaan. Dit is een rivier met turquoise water. Alleen toen wij er waren was het regenachtig weer waardoor het water 'muddy grey' was. Maar ach, het was evengoed erg mooi.
Na Hokitika zijn we naar Punakaiki gegaan om naar de Pancake Rocks te gaan kijken. Gaaf, maar wederom erg regenachtig. We waren die regen moe dus zijn we meteen doorgereden naar Nelson, 264 km richting het noordoosten. In Nelson hebben we wat door de stad rondgelopen, zijn we naar de Botanic Garden geweest en hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke frappuccino en iced chocolate bij Starbucks.
Het was trouwens erg fijn om weer in de bewoonde wereld te zijn. Sinds Queenstown zijn we veel in de natuur en op campings geweest. Af en toe, na tientallen kilometers, kwamen we een dorpje of stadje tegen, maar na één keer gas geven waren daar ook weer voorbij. Erg gaaf om te zien en dit te ervaren, maar ik zou hier nooit kunnen wonen hoe mooi de natuur ook is.
Er stond nog één ding op ons to do-list wat we beide graag wilde doen in NZ. Na heel wat kilometers door de natuur van NZ te hebben gewandeld wilde we toch echt voor het grote werk gaan, één van de negen Great Walks van NZ wandelen. Wij hebben gekozen voor de Abel Tasman Coast Track. Dit was een 4 daagse wandeling van 42 km. Het is de mooiste wandeling die ik ooit heb gemaakt. Met een backpack op onze rug was het af en toe wel pittig, maar wanneer je weer boven op een berg stond met een prachtig uitzicht over de zee, dan was het dat allemaal meer dan waard. De laatste dag werden we opgehaald met een watertaxi, om het hele stuk terug te varen. Moe maar voldaan waren we na deze vier dagen.
De afgelopen weken zijn we regelmatig back to nature gegaan. Onszelf gewassen in een meer, gekookt op een eigen gemaakt vuurtje, onze waterflessen gevuld, gekookt en afgewassen met water uit een rivier of een meer. Zo nu en dan hebben we ons getrakteerd op luxe, dan gingen we douchen bij een hostel en bleven we daar ook op de parkeerplaats overnachten in onze Lucy, waardoor we gebruik konden maken van alle faciliteiten. Kleren moesten namelijk ook gewassen worden en onze elektronische apparatuur kon soms wel wat stroom gebruiken.
Helaas zit dit avontuur er nu op. Fleurtje, ik ga je missen!!

Toch ben ik ook wel blij om weer naar Australië te gaan. Ik mis de luxe van een hostel, de vele mensen (ten opzichte van Nieuw Zeeland dan) en het (bijna) altijd goede weer van Australië wel een beetje.
Daarnaast is het bijna zover, over een week ga ik Jeff ophalen op het vliegveld in Melbourne. Eindelijk!!! We gaan samen kerst en oud op nieuw vieren in Melbourne. We hebben een camper gehuurd voor twee weken waarmee we tussen Melbourne en Adelaide zullen reizen. En als afsluiter gaan we nog 10 dagen heerlijk relaxen op een mooi strand in Thailand. Helemaal perfect!!

Lieve mensen, alvast voor jullie allemaal fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Veel liefs,
Karla

Nieuw Zeeland! Wauw!!!

Ons avontuur op het noorder eiland zit er bijna op. We hebben heel veel gedaan de afgelopen drie weken.
Allereerst werd ik op het vliegveld opgewacht door Fleur, Bert en Marij. Bert en Marij zijn mensen uit Kessel-Eik die al 38 jaar in Nieuw Zeeland wonen. Fleur heeft via via kunnen regelen dat we daar de eerste 2 nachten mochten blijven slapen. Super fijn! We kregen heerlijk te eten, we hebben eindelijk in een fatsoenlijk bed geslapen, de was hebben we kunnen doen en Bert en Marij hebben ons de prachtige omgeving laten zien waar ze wonen.
Na twee nachten in het 5 sterren hotel van Bert en Marij, zijn we onze campervan gaan ophalen. Een groen met paarse Jucy wagen, super gaaf! We voelde ons er al meteen in thuis, wat een relax dingetje is dat. In het begin moesten we nog een beetje uitzoeken waar we nu wel of niet mochten kamperen, maar al snel kregen we door hoe het werkte. Ook moesten we een klein beetje wennen aan het weer. Het is hier iets kouder en regenachtiger dan in Australie en daar hadden we ons qua kleren niet helemaal op voorbereid. We zijn maar meteen gaan shoppen in Auckland. De dag erna zijn we naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland gegaan, Cape Reinga. Hier hebben we met tussenstops twee dagen over gedaan. Super mooi was het daar, ook het weer was er super. Bij Cape Reinga komen twee oceanen bij elkaar en dat kon je zien, erg mooi. Die nacht zijn we op een campingplek gaan staan aan het strand. We ontmoette daar een Nederlands koppel en een Australische meid die graag van haar fles Jim Beam af wilde. Wij hebben haar daar natuurlijk mee geholpen. Het werd een gezellige avond en we hebben die nacht nog een wandeling gemaakt langs het strand, waar we lichtgevend plankton zagen, vet!! Na Cape Reinga zijn we naar Coromandel gegaan, prachtig gebied om door te rijden en een wandeling te maken. Wauw! Wat is Nieuw Zeeland mooi!!
Vervolgens zijn we naar Mount Maunganui gegaan. Gelijk bij aankomst zeiden fleur en ik meteen dat we hier langer wilde blijven, het zag er namelijk super gezellig uit. Na een aantal dagen veel rijden, vonden we het wel fijn om een paar dagen ergens te blijven. Het zoeken van een kampeerplek was iets lastiger daar, we wilde namelijk niet te veel betalen. We ontmoette twee Duitse jongens die ons vertelde dat we naast het politiebureau gratis mochten kamperen zonder kans op een boete en we ook nog eens gratis wifi hadden. Ik geloofde hier in eerste instantie niks van, maar al snel kwamen we er achter dat dit klopte. Erg relax was het daar, het was namelijk naast een parkje waar we heel wat uren hebben doorgebracht. In Mount Maunganui zijn we op stap geweest, hebben we een wandeling gemaakt en lekker aan het strand gelegen, het was elke dag prachtig weer! De laatste dag kwamen we meiden van het Belgisch raftteam tegen en ze zeiden dat Nina op het strand lag. We zijn er natuurlijk meteen naar toe gerend. Zo toevallig! We zijn met zijn 3e wat gaan drinken, want we hadden veel bij te kletsen. Nina vertelde veel over het raften, waardoor Fleur en ik besloten om meteen de dag erna naar Rotorua te gaan om te gaan kijken naar de trainingen en uiteindelijk de Belgische meiden te supporten tijdens het WK raften. En wat waren we blij dat we dit hebben gedaan. We werden met open armen ontvangen door iedereen, maakte kennis met andere teams en wisten al snel wat de regels van het raften waren. Tussendoor zijn we samen met de andere Belgische supporters in de omgeving van Rotorua nog wat plekjes gaan bezoeken: watervallen, vulkanische gebieden, hot pools en nog veel meer. En toen begon vorige week maandag het WK, zo ongelofelijk spannend! Fleur en ik hadden ons een aantal dagen omtoverd tot Belgen en hebben ons de longen uit ons lijf geschreeuwd om Nina en haar team te supporten. Het was gaaf, spannend en zo gezellig! De rafting wereld is erg klein, dus al snel konden we veel mensen. De meiden hebben het super gedaan en zijn uiteindelijk 6e geworden, top prestatie. Afgelopen zondag was de laatste wedstrijd, de ceremonie en het slotfeest. Nina vertelde vaak dat het slotfeest een van de gaafste feesten van het jaar is en dat kan ik nu beamen. Wat een top feest was dat! De spanning was weg bij alle team dus er werd flink gefeest en gedanst. Fleur en ik deden hier natuurlijk vrolijk aan mee!
Tijdens het WK werden Fleur en ik door een paar mannen van het Nederland heren team uitgenodigd om mee te gaan raften op de Kaituna river. Er moesten namelijk een aantal wedstrijd boten naar beneden worden gevaren. We zijn natuurlijk meteen mee gegaan, maar wat was ik zenuwachtig. Er was een waterval (Okere Falls) bij dat stukje wat we moesten varen waar veel over werd gepraat. De waterval zou ook in het WK zitten, maar is er uit gehaald omdat niet alle team het hiermee eens waren. Ook had ik al wat spookverhalen gehoord en was de kans aanwezig dat de boot zou om gaan. Het is de hoogste waterval waar met klanten op mag worden gevaren, een val van 7 meter.
Maar we hebben het gedaan en wat was het gaaf!! De rivier was zo mooi en we kwamen op plekken die je alleen vanuit het water kan bekijken. De boot is gelukkig niet om gegaan, dankzij onze top guide van het Nederlandse team!
Gister zijn we terug naar die rivier en waterval gegaan want een aantal rafters wilde deze varen met een kayak. In de avond hebben we nog gebbq bij het Chileense team, erg gezellig. Helaas moesten we daarna weer afscheid nemen van Nina. Fleur en ik vliegen morgen naar Queenstown (zuider eiland), waar ook weer een Jucy camper op ons staat te wachten. We hebben er zin in!!

Noosa, Airlie Beach, Magnetic Island and Cairns

Op dit moment ben ik 1700 km noordelijker dan mijn vorig berichtje. Jullie kunnen je dus wel voorstellen dat ik veel te vertellen heb.
Na Brisbane ben ik naar Noosa gegaan. Ik had daar een erg luxe hostel geboekt. De eerste nacht beviel me zo goed dat ik er meteen een week heb bijgeboekt. Op zich had Noosa niet heel veel te bieden en dat kwam ook goed uit want ik wilde even een weekje rust. Na twee weken reizen, feesten en weinig slapen begon mijn lichaam een beetje tegen te stribbelen. Ik heb besloten om daar een paar dagen niet op stap te gaan en bij te slapen. Heerlijk was dat! Buiten dat heb ik in Noosa wel wat dingen ondernomen. De eerste dag ben ik met een groepje mensen van het hostel naar het strand geweest. Ik ben een dag met een Engelse jongen, Oliver, die ik in de Greyhound bus heb leren kennen naar de Australian Zoo gegaan, de dierentuin van Steve Irwin. Erg gave dieren gezien en we zijn natuurlijk naar de beroemde krokodillenshow geweest. Top dag! Die avond leerde ik in het hostel een meid uit Amsterdam kennen, Nicoline. Met haar heb ik twee dagen door gebracht. We zijn naar een markt geweest, op het strand gaan chillen en we hebben een mooie kustwandeling gemaakt in het national park waar we walvissen en roggen konden zien. Nicoline en ik hadden besloten om elkaar een paar dagen later in Airlie Beach weer te ontmoeten en samen the Whitsunday tour te gaan doen.
Na twee dagen samen in Noosa te hebben doorgebracht ging Nicoline verder met haar trip en daarbijwas het ook weekend, dus ik mocht van mezelf weer uitgaan. In het hostel was een gratis bbq, dus daar ben ik een kijkje gaan nemen. Ik leerde een aantal leuke mensen kennen die ook wel in waren voor een stap avondje! De dag erna ben ik met een Belgische meid die ik tijdens de bbq heb leren kennen naar een look out point gegaan. Daar hadden we een erg mooi uitzicht over het national park en de zee. In de middag zijn we nog met een paar andere mensen van het hostel gaan surfen.
Later die middag zat mijn Noosa avontuur erop en vertrok mijn bus naar Airlie Beach. Het was 14u rijden dus ik heb de overnight bus genomen. Eenmaal aangekomen in Airlie Beach eerst de standaard dingetjes gedaan zoals omgeving verkennen en boodschappen doen. Toen ik daar van terug kwam was het dan eindelijk zo ver: Fleur is namelijk ook in Airlie Beach!!! Het was een super grappig moment,veel mensen warennamelijk bij de receptie aan het inchecken en Fleur zat aan de andere kant in die ruimte. We renden op elkaar af, gilde van blijdschap en knuffelde elkaar dood. Haha, iedereen draaide zich om om te kijken wat er gaande was! We zijn ook maar meteen gaan inchecken om er zeker van te zijn dat we op dezelfde kamer lagen. De rest van de dag hadden we nodig om bij te kletsen. In de avond was er een afterparty van de tour waarvan Fleur die ochtend was terug gekomen, dus we hebben samen die afterparty onveilig gemaakt eniedereen laten zien hoe wij Kesselse een feestje bouwen! De dag erna wilde we toch iets actiefs gaan ondernemen dus zijn we aan een wandeling begonnen. Na 1u een pittig stuk gewandeld te hebben op onze flipflops (we dachten namelijk dat het een easy walk was) kwamen we een bord tegen dat het nog 5u lopen was. We zijn ons meteen omgedraaid en rechtstreeks naar the lagoon gegaan. Het is niet mogelijk om in Airlie Beach in de zee te zwemmen vanwege het is kwallenseizoen, maar een lagoon met het uitzicht over de zee was voor ons ook prima! Die middag was Nicoline ook in Airlie Beach. Ze kwam ons vergezellen aan the lagoon. In de avond hebben Fleur en ik nog samen gegeten. Helaas was daar toen het moment waar we allebei tegen op zagen, we moesten weer afscheid nemen van elkaar. Fleur haar bus vertrok naar haar volgende bestemming. Gelukkig is het afscheid maar voor korte duur. Twee weken later gaan we samen door Nieuw Zeeland reizen met een campervan!
De verdere twee dagen hebben Nicoline en ik vooral doorgebracht aan the lagoon. Vorige week vrijdag was het dan eindelijk zo ver, we gingen met een zeilboot naar the Whitsundays. Wat was het mooi daar, gewoon het paradijs! Ik hoorde van veel mensen dat het mooi was, maar het overtrof al mijn verwachtingen. Het was denk ik het mooiste stukje natuur wat ik ooit heb gezien! Het zand was zo wit en zacht, de zee was helder blauw/mintgroen en er zwommen de mooiste vissen, mini haaien, schildpadden en roggen. Aan boord was het erg gezellig, we waren met 15 andere mensen aan boord met verschillende nationaliteiten. We zijn gaan snorkelen, kayakken en wandelen op een van de eilanden. Het snorkelen was erg gaaf, in totaal hebben we op drie plekken gesnorkeld. Elke plek had wel iets anders te bieden, prachtig koraal, mooie vissen of een plek vol met schildpadden. Een avond zijn we ook gaan zeilen over de open ocean. Dat was best heftig. Golven van 3 meter hoog die de boot enorm deed deinen. Heel wat mensen werden zee ziek, maar we zijn allemaal een ervaring rijker.
Na drie dagen op de zee te hebben door gebracht was het tijd om terug te gaan naar Airlie Beach. Die avond was nog een afterparty met een aantal mensen van de boot en de dag erna vertrokken Nicoline en ik naar Magnetic Island.
Op Magnetic Island hadden we een klein bungalowtje voor ons tween geboekt, erg relax om twee nachten je eigen plekje te hebben, zonder dat je het hoeft te delen met 5 of 6 andere backpackers. Op Magnetic Island was erg veel wildlife te zien en daar kwamen we al snel achter. Er vloegen de mooiste pagegaaien rond, er zaten veel lizards en in de avond kwamen we walibi's en possoms tegen. Samen met een andere Nederlandse meid, Ellie, zijn we twee dagen het eiland gaan verkennen. We hebben een wandeling gedaan waar we een aantal koala's hebben gezien in wildlife. We hebben een wildlife tour geboekt waar ik een slang en krokodil heb mogen vast houden. Als je de foto's ziet kun je aan mijn gezicht zien hoe leuk ik het vond....
Na twee dagen zijn Nicoline en ik verder gereisd naar Cairns. De laatste plek waar ik zal zijn voordat ik naar Nieuw Zeeland ga. Hier had ik een dubbel gevoel bij. Ik heb mega veel zin om naar Nieuw Zeeland te gaan, maar anderzijds besef ik ook dat mijn eerste gedeelte van mijn reis er al op zit. Een super tijd in de oostkust van Australie en de ervaring om alleen te reizen ga ik na volgende week achter me laten.
Voordat dat allemaal gaat gebeuren heb ik nog een week in Cairns. In Cairns hebben we onze eerste nacht in een hostel door gebracht wat ons niet beviel, we zijn de dag erna meteen naar een ander hostel gegaan welke helemaal top was. Tropic days, het is een hostel buiten het centrum, maar er hangt een top sfeer en het is super schoon. In het hostel waren twee Belgische meiden die we op de boot naar the Whitsundays hebben leren kennen. Met die meiden ben ik twee dagen op stap geweest en hebben we s'avonds gegeten. Een avond hebben weop een speciale wijze gegeten, ik zal het hele verhaal vertellen:
We waren aan het zwemmen in de lagoon in Cairns toen we werden aangesproken door twee jongens, een Indische en een Filipijnse jongen. Een van hen nodigde de Belgische meid uit om mee te gaan uit eten. Ze wilde dat niet omdat ze die jongen net kon, ze een vriend heeft en het gewoon erg vreemd vond. Ze verzon een smoes dat het mijn laatste avond was en we dus met zijn allen een lekkere maaltijd zouden gaan koken.Die jongen was het er niet mee eens, hijvond dat we mijn laatste avond goed moesten vieren en op zijn kosten meemoestengaan uiteten.We hebben er even over getwijfeld maar toch besloten om het te doen. Het waren bankiers dus we voelde ons niet bezwaard qua geld. We zouden bij een Italiaan gaan eten, prima dachten we, krijgen we een lekkere pizza. Het bleek geen Italiaan te zijn, maar een erg net restaurant wat veeeeeel te duur is voor een backpacker. Het was een super leuke avond, de jongens waren erg aardig en vertelde ons veel over het leven in de Filipijnen en India. We hebben genoten van ongelofelijk lekker eten en erg goede wijn. Dat is weer eens wat anders dan de goedkope backpack maaltijden en een glas Goon (goedkope Australische wijn uit een kartonnen doos). Voor het geld waarvan ik daar heb gegeten en gedronken zou ik als backpacker zeker twee weken kunnen eten.

Ellie komt vandaag ook naar Cairns. Op Magnetic Island hebben we besloten om met zijn tween een auto te huren en drie dagen een road trip te gaan doen rond Cairns. In het eerste hostel waar ik verbleef in Cairns ontmoette ik een Engelse jongen die dat ook graag wil en hij kon weer een Nederlandse meid, die hetzelfde plan heeft. Ze gaan morgen met ons mee. Omdat ik nog één plek vrij heb in de auto heb ik een oproep geplaatst op Gumthree (soort marktplaats voor backpackers) en binnen een paar uur had ik al een aantal reacties. Een Duitse jongen gaat ook met ons mee. Super, want nu kunnen we de kosten delen! Morgen vertrekken we met zijn alle naar watervallen ten zuiden van Cairns, Port Douglas, Cape Tribulution en al het andere wat op ons pad gaat komen.
Waarschijnlijk ga ik donderdag nog duiken in het Great Barrier Reef en dan vertrek ik zaterdag naar Nieuw Zeeland en zie ik Fleur weer!
Eergister heb ik een campervan geboekt voor Fleur en mij. Ik kijk er nu al naar uit om met Fleur Nieuw Zeeland te gaan verkennen met natuurlijk een van de hoogtepunten: Nina aanmoedigen op het WK raften in Rotorua!!!!

Bedankt voor alle berichtjes. Ik vind het super dat jullie me blijven volgen!

(Helaas kan ik via deze pc geen foto's uploaden, ze komen dus later)

I love Australia

In Byron Bay is mijn liefde voor Australië geboren. Wat een paradijs is dat!
Ik ben de eerste paar dagen op pad gegaan met twee franse, één engelse, één oostenrijker en de ierse meiden. We zijn naar het strand gegaan en daar de hele dag gebleven. Als je hier naar het strand gaat zijn er niet zoveel mensen als bijvoorbeeld in Nederland met mooi weer, hier heb je het strand bijna voor je alleen. Het water in de zee is super helder en blauw. Toen we aan het zwemmen waren, zwommen en sprongen er gewoon dolfijnen drie meter voor ons en in de verte zag ik walvissen, echt zo geweldig! In de avond zijn we met zijn alle gaan BBQ op het strand. De ochtend erna zijn we heel vroeg op gestaan om de zonsopgang te zien op het meest oostelijke stukje van het Australisch vaste land. Super mooi! Allemaal zeiden we tegen elkaar dat we deze twee dagen nooit meer zullen vergeten, het was gewoon helemaal perfect! Precies zoals ik hoopte dat het zou zijn in Aussie. En het mooiste van alles is dat dit pas het begin van mijn reis is, ik weet dus dat er nog heel veel meer van deze geweldige dagen gaan komen.
Een paar van ons clubje gingen na twee dagen helaas weer verder. Erg vreemd om afscheid van ze te nemen, het voelde alsof we beste vrienden waren en elkaar al jaren kennen. Helaas hoort dat ook bij het reizen.
De Ierse meiden en ik wilde graag leren surfen. Ik sprak een surfdude uit Amerika, hij was van plan om die dag ook te gaan surfen. Ik vroeg hem of we met hem mee mochten. Hij vond het geen probleem om drie meiden mee op sleeptouw te nemen en ze te leren surfen. Helaas was het niet zo makkelijk dan het er uit zag, maar we hebben gelachen en misschien één hele seconde gestaan. Woehoe!
In het hostel werkte een Nederlandse jongen waarmee ik de dag erna een surfles heb genomen. Na wat professionele instructies lukte het me al vrij snel om op een surfboard te staan en te surfen. Yes, ik kan surfen! Ik vond het echt leuk om te doen, ik denk tijdens mijn reis regelmatig een surfboard te gaan huren om mijn surfskills verder te ontwikkelen.
Het hostel, the Art Factory, waar ik verbleef was erg gezellig. Echt een hippie plek en alleen maar relaxe mensen. Er waren kampeerplekken en gewone kamers (dorms), in het midden daarvan was een soort van cafe. Na twee dagen kende ik al heel veel mensen, waardoor ik altijd wel met iemand een praatje kon maken. Het voelde alsof ik in een dorp was, een beetje Kessel in Aussie. Ik wilde er eigenlijk twee nachten blijven, maar ik heb mijn verblijf twee keer verlengd en ben ik er uiteindelijk vijf nachten geweest. Het bleek dat dit voor veel mensen zo geld, sommige zijn er zelfs al een jaar. Met pijn in mijn hart heb ik toch besloten om afgelopen zondag richting Brisbane te gaan.
Nu ik in Brisbane ben, vind ik het hier helemaal geweldig. Erg mooie stad! Ook het hostel is erg gezellig, ik heb al veel vrienden gemaakt.
De Ierse meiden zijn ook in Brisbane, dus mijn tweede dag hebben we afgesproken in het park. Zij verbleven bij een vriend die in Brisbane woont, dus hij heeft ons een rondleiding door de stad gegeven.
Dinsdag ben ik met Robin (meisje uit Panningen) en Jessica naar Fraser Island gegaan. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en de enige plek ter wereld waar een regenwoud groeit op zand. Samen hebben we een tour geboekt en hebben we twee dagen met een 4WD over het eiland gecrosst. Ook dit stukje van Aussie is prachtig! De eerste dag zijn we over het strand gaan scheuren met de 4WD, hebben we in het regenwoud gewandeld, gezwommen in Lake McKenzie en s'avonds met de gitaar op het strand liedjes gezongen. Wat is de sterrenhemel hier mooi, echt ongelofelijk! Helaas kan ik dat niet fotograferen, dus voor deze moeten jullie je verbeelding gebruiken. Er zijn zoveel sterren, we zagen ook heel veel vallende sterren.
In de nacht sliepen we in tenten. Voor degene die weten dat ik een bucketlist heb, ik kan er weer wat van af strepen: slapen op een onbewoond eiland.
De tweede dag zijn we vroeg in de ochtend gaan wandelen naar een ander meer, Lake Wabby. Daarna zijn we naar een schipswrak uit 1932 gaan kijken, erg indrukwekkend.
Buiten alle gave dingen wat we hebben gedaan, heb ik ook een aantal dieren gezien waarvan ik niet zeker weet of ik die wel wilde zien: grote spinnen, een mega grote kikker, een phython, lizards en dingo's (wilde honden).
Ik ben gewend aan het leven hier, alleen lukt het me nog niet om aan al die enge dieren te wennen, haha!
(Robin heeft een uitgebreide blog geschreven over Fraser Island en een filmpje gemaakt, voor de geïnteresseerde: www.robincoenraad.nl)
Het alleen reizen gaat me nu super af! Ik ontmoet zoveel leuke en interessante mensen en het is heerlijk om elke dag te doen wat ik zelf wil. Daarnaast heb ik me die 'no worries' mentaliteit helemaal eigen gemaakt.
Het is trouwens erg leuk dat je sommige mensen die je eerder hebt ontmoet, later op een andere plek weer tegen komt. Via Facebook houdt iedereen hier contact met elkaar, geven we elkaar tips, wisselen we foto's uit en soms spreek je weer met iemand af. Super handig die sociale media!
Tot zondag blijf ik nog in Brisbane. Ik ga hier nog naar een strand aan de rivier, sightseeingin de stad en op stap met Robin, Jessica en de Ierse meiden.
Zondag vertrek ik naar Noosa, volgens mede backpackers heb ik een luxe hostel geboekt en is Noosa erg mooi. Prachtige stranden en natuur! Ik ben erg benieuwd wat er daar op mijn pad gaan komen...

G'day mate!!
Veel liefs Karla

Ps. Ik ben 2 uur bezig geweest om foto's proberente uploaden, helaas lukt het allemaal niet zoals ik het wil. Ik geef het op, want ik kan mijn tijd hier beter aan iets anders besteden ;) Foto's hebben jullie dus nog van me tegoed!

Hello Sydney

Nu ik een week op reis ben is het tijd voor mijn eerste berichtje. Na een erg vermoeiende vlucht met veel vertraging ben ik in Sydney aangekomen.
Al snel merkte ik dat het waar is wat iedereen zei: alle mensen zijn zo aardig en behulpzaam in Australie. Het was dus geen probleem om van het vliegveld naar het hostel te gaan.
Eenmaal in het hostel aangekomen heb ik even geslapen en ben ik de stad gaan verkennen. Natuurlijk ben ik naar het Opera House, Harbour Brigde en Botanic Garden geweest. Hoe mooi was dat!
Sydney is echt een geweldige stad. Je hebt hier alles, mooie stranden en gebouwen, de meest mooie stadsparken, natuurparken en bovenal een geweldig nachtleven!!
Het alleen reizen is me in het begin erg tegen gevallen. Ik heb regelmatig gedacht: 'Wat doe ik hier in mijn eentje?'
Doordat het hostel zo groot was, heb je vooral contact met je roommates. Er zijn namelijk al heel veel groepen gevormd omdat de meeste de eerste week een groepactiviteit hebben geboekt.
In mijn kamer leerde ik een aardige Duitse jongen kennen, waarmee ik de Coogee to Bondi Clifftop Walk heb gedaan en met hem ben ik naar the Blue Mountains gegaan. Dat was echt ongelofelijk mooi, ik kon gewoon niet stoppen met kijken!! Het was een aardige Duitse jongen, maar ik miste girlstalk. Mijn eerste stapavond in de bar van het hostel leerde ik twee zusjes uit Dublin kennen, Jessica en Rebecca. Samen met hen ben ik drie avonden op stap geweest. We hebben vooral locals bars bezocht, wat voor hilarische avonden hebben gezorgd. Het klikte zo goed dat ik de meiden in Byron Bay weer ga zien en we waarschijnlijk een stukje samen verder gaan reizen.
Op mijn kamer lagen alleen maar Zweden die dus constant Zweeds praatte, erg irritant! Soms zei ik wat in het Engels, gaven ze kort antwoord en gingen ze verder in het Zweeds.
Gister heb ik een Duits meisje leren kennen die net was gearriveerd. Ik heb haar de stad laten zien en we hebben ons de hele middag vermaakt in the Botanic Gardens.
In de avond zat ik er alleen voor. Ik dacht toen: ik kan mijn laatste avond alleen doorbrengen of ik spreek gewoon een groep aan. Dat laatste heb ik ook gedaan, wat voor een erg leuke avond heeft gezorgd.  Het waren de eerste Nederlanders die ik sprak. Erg fijn om even te kunnen praten zonder constant na te hoeven denken (mijn Engels was/is namelijk nog niet zo goed, maar ik leer snel).
Vandaag ga ik met een Nederlandse meid, Lotte heet ze (het kan niet anders dan een lieve meid zijn met zo'n naam) chillen in het park. Dat is trouwens heerlijk hier want het is zonnig, 23 graden, met een koel briesje.
Ik heb een ticket gekocht voor de Greyhound bus, dat is een soort hop-on-hop-off bus waarmee ik de hele oostkust kan afreizen. Vanavond vertrek ik met de overnight bus naar Byron Bay, dat is 12 uur rijden.
Zo! Dat was het volgens mij weer. Bedankt voor alle lieve berichtjes, mailtjes en brieven. Die hebben me de eerst dagen erg geholpen!

Jullie horen snel weer van me!