Lucy, Fleur and Karla on tour!

In totaal hebben we de afgelopen zes weken 4993km gereden. Op het noorder eiland 2830km en op het zuider eiland 2163km.
Ongeveer drie weken geleden zijn we naar het zuider eiland gevlogen, naar Queenstown. Het noorder eiland was al prachtig, maar het zuider eiland is nog veel mooier. In het vliegtuig viel mijn mond al open van verbazing. Overal hoge bergen met sneeuw op de top, bijna magisch!
Na onze Jucy campervan, genaamd Lucy, opgehaald te hebben voelde we ons weer meteen thuis in 'ons huisje'. We zijn drie dagen in Queenstown geweest, we hebben daar de beroemde Fergburger gegeten, zijn op stap geweest én als letterlijk hoogtepunt, zijn we gaan skydiven. Hoe gaaf was dat!!
Raar maar waar: ik vond het totaal niet eng. De Goliath in Walibi bezorgde me meer kriebels.
Misschien kwam het door de snelheid van de dag. We gingen in de ochtend namelijk informatie vragen over het skydive toen ons werd verteld dat we die dag het beste konden gaan, want de rest van de dagen zou het slecht weer gaan worden. Om 12u hebben we besloten om twee uur later te gaan springen. Aaaah! We zijn meteen gaan lunchen, omkleden en mentaal gaan voorbereiden. Het was al snel 2u. We kregen een safety briefing en werden voorgesteld aan onze instructor. Aangezien ik graag foto's wilde van dit avontuur, sprong er ook een fotograaf met me mee.
Vrij snel daarna zaten we in het vliegtuig en werden we in 15 minuten naar 12000ft (3,7km) gebracht. Om de beurt sprongen er mensen uit het vliegtuig. Ik was als vierde aan de beurt. Toen ik de meid voor me uit het vliegtuig zag springen of eigenlijk schieten, want jeetje wat gaat dat snel, kreeg ik wel even kriebels. Maar binnen een paar seconden zat ik op de rand van het vliegtuig en duwde mijn instructor ons samen het vliegtuig uit. Waaaaah daar gingen we! Het was een vrije val van 45 sec, waarna onze parachute (gelukkig!) open ging. Daarna vlogen we 4 minuten lang als een vogel door de lucht. Wauw!!!! Het is zo onwerkelijk om daar te hangen, met het mooiste uitzicht ooit en de aarde steeds groter te zien worden.
Eenmaal op de grond besefte Fleur en ik pas wat we hebben gedaan: we zijn uit een vliegtuig gesprongen... Stelletje (toch wel stoere) mafkezen dat we zijn!!
Na Queenstown zijn we richting Milford Sound gereden. Na een dag reizen wilde we toch nog even onze benen strekken, dus zochten we een campground waar we ook een kleine wandeling konden maken. Eenmaal eentje gevonden ontmoette we twee Engelse jongens, Matt en Alisdair. En tijdens de wandeling nog drie andere Engelse. Na de wandeling hebben we onze campers naast elkaar gezet en hebben we samen een kampvuur gemaakt. Het werd een erg gezellig avond, het waren de grappigste Engelse die ik tot nu toe heb ontmoet. Fleur en ik lagen non stop dubbel van het lachen.
De dag erna zijn we met Matt en Alisdair een wandeling gaan maken naar een meer. Het was een erg pittige wandeling, maar het was het meer dan waard. We kwamen uit bij Lake Marian, welke omringd was door bergen. Omdat de sneeuw op de top van de bergen aan het smelten was, waren er erg grote watervallen die allemaal uitkwamen in het meer. We hebben daar een uur alleen maar genoten van een prachtig stuk natuur. Hierna zijn we weer terug gewandeld naar onze Lucy, om weer een campground te gaan zoeken. We vonden een campground aan een meer, prachtig mooi!
De dag erna zijn Fleur en ik naar Milford Sound gegaan, waarna we die avond weer met de Engelse jongens hebben afgesproken op dezelfde campground.
Na ons Milford Sound avontuur zijn we richting de westkust gereden. Dit hebben we niet in één dag gehaald, echter was dat geen probleem want we vonden weer een prachtig mooie campground aan een meer. Zo geweldig om op de mooiste plekken te overnachten, midden in de natuur. We hebben veel leuke mensen ontmoet waarmee we savonds gezellig hebben gekletst en daar waar het mocht een kampvuur gemaakt. Dankzij onze Lucy hadden we niet veel meer nodig dan dat! In onze Lucy hebben we een keukentje met gaskoker, wasbak, koelkastje en we hebben zelfs een dvd speler waardoor we af en toe een filmpje kunnen kijken wanneer het een regenachtige dag is.
Aan de westkust zijn we naar Fox Glacier en Franz Jozef Glacier gewandeld. We zijn twee nachten in Hokitika geweest, waar we de lekkerste pizza ooit hebben gegeten bij Fat Pipi pizza. We zijn met een Duitse jongen een wandeling gaan maken bij het meer en naar de Hokitika Gorge gegaan. Dit is een rivier met turquoise water. Alleen toen wij er waren was het regenachtig weer waardoor het water 'muddy grey' was. Maar ach, het was evengoed erg mooi.
Na Hokitika zijn we naar Punakaiki gegaan om naar de Pancake Rocks te gaan kijken. Gaaf, maar wederom erg regenachtig. We waren die regen moe dus zijn we meteen doorgereden naar Nelson, 264 km richting het noordoosten. In Nelson hebben we wat door de stad rondgelopen, zijn we naar de Botanic Garden geweest en hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke frappuccino en iced chocolate bij Starbucks.
Het was trouwens erg fijn om weer in de bewoonde wereld te zijn. Sinds Queenstown zijn we veel in de natuur en op campings geweest. Af en toe, na tientallen kilometers, kwamen we een dorpje of stadje tegen, maar na één keer gas geven waren daar ook weer voorbij. Erg gaaf om te zien en dit te ervaren, maar ik zou hier nooit kunnen wonen hoe mooi de natuur ook is.
Er stond nog één ding op ons to do-list wat we beide graag wilde doen in NZ. Na heel wat kilometers door de natuur van NZ te hebben gewandeld wilde we toch echt voor het grote werk gaan, één van de negen Great Walks van NZ wandelen. Wij hebben gekozen voor de Abel Tasman Coast Track. Dit was een 4 daagse wandeling van 42 km. Het is de mooiste wandeling die ik ooit heb gemaakt. Met een backpack op onze rug was het af en toe wel pittig, maar wanneer je weer boven op een berg stond met een prachtig uitzicht over de zee, dan was het dat allemaal meer dan waard. De laatste dag werden we opgehaald met een watertaxi, om het hele stuk terug te varen. Moe maar voldaan waren we na deze vier dagen.
De afgelopen weken zijn we regelmatig back to nature gegaan. Onszelf gewassen in een meer, gekookt op een eigen gemaakt vuurtje, onze waterflessen gevuld, gekookt en afgewassen met water uit een rivier of een meer. Zo nu en dan hebben we ons getrakteerd op luxe, dan gingen we douchen bij een hostel en bleven we daar ook op de parkeerplaats overnachten in onze Lucy, waardoor we gebruik konden maken van alle faciliteiten. Kleren moesten namelijk ook gewassen worden en onze elektronische apparatuur kon soms wel wat stroom gebruiken.
Helaas zit dit avontuur er nu op. Fleurtje, ik ga je missen!!

Toch ben ik ook wel blij om weer naar Australië te gaan. Ik mis de luxe van een hostel, de vele mensen (ten opzichte van Nieuw Zeeland dan) en het (bijna) altijd goede weer van Australië wel een beetje.
Daarnaast is het bijna zover, over een week ga ik Jeff ophalen op het vliegveld in Melbourne. Eindelijk!!! We gaan samen kerst en oud op nieuw vieren in Melbourne. We hebben een camper gehuurd voor twee weken waarmee we tussen Melbourne en Adelaide zullen reizen. En als afsluiter gaan we nog 10 dagen heerlijk relaxen op een mooi strand in Thailand. Helemaal perfect!!

Lieve mensen, alvast voor jullie allemaal fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Veel liefs,
Karla